Przerwa od smartfona
FOMO to akronim utworzony od pierwszych liter słów „Fear of Missing Out” oznaczający „lęk przed przeoczeniem (czegoś)”. Jest to wszechogarniający lęk spowodowany myślą, że inne osoby w danym momencie przeżywają jakieś ważne doświadczenia, w których doznająca tego lęku osoba nie uczestniczy; obawa, że inni dobrze bawią się gdzieś bez nas, a my sami wypadamy z (towarzyskiego) obiegu. Syndrom ten jest kojarzony zwłaszcza z mediami cyfrowymi, Internetem, smartfonem i portalami społecznościowymi, ponieważ to one są dziś dla wielu ludzi podstawowym źródłem informacji, które tak bardzo boją się przegapić. Badania nad zjawiskiem FOMO w Polsce wykazały, że zjawisko to występuje najczęściej w grupie osób między 15 a 24 rokiem życia. Zjawisko to współwystępuje często z uzależnieniem od Internetu czy smatfona (silna potrzeba częstego używania, dyskomfort w razie niemożności jej zaspokojenia). FOMO wiąże się z zaniżoną i niestabilną samooceną. Osoby wysoko sfomowane w dużym stopniu uzależniają poczucie własnej wartości od „bycia na czasie” i popularności w sieci. Jak przeciwdziałać temu zjawisku w śród dzieci i młodzieży. Ważne dla rodziców:
- Rozwijaj więzi rodzinne, poczucie przynależności i bliskości w rodzinie.
- Nie traktuj urządzeń ICT jako wygodnego sposobu zajęcia czymś uwagi dziecka.
- Rozpoznawaj i rozwijaj zainteresowania i talenty dziecka, wspieraj rozwój jego stabilnej samooceny opartej na poczuciu własnej wartości (a nie na porównywaniach z innymi).
- Dbaj o to, by dziecko często miało okazję do interakcji i zabawy z rówieśnikami, budowało silne relacje koleżeńskie i przyjacielskie przede wszystkim w świecie rzeczywistym (a nie przez internet).
- Rozwijaj w dziecku umiejętność dokonywania wyborów i rezygnowania – nie tylko w zakresie podejmowanych aktywności, ale też treści umieszczanych w Internecie.
- Ucz mądrego korzystania z Internetu, komputera i smartfona, wspólnie z dzieckiem (ale mając głos decydujący)ustalaj zasady tego korzystania (np. socal media tylko w określonym miejscu i czasie) i monitoruj ich przestrzeganie.
- Wspólnie z dzieckiem korzystaj z Internetu, aplikacji, gier, a także sprawdzaj, jak można wykorzystać zdobytą przez Internet wiedzę.
- Ucz dziecko zasad bezpieczeństwa i prywatności w sieci, rozwijaj jego cyfrowe kompetencje, by potrafiło korzystać z ICT nie tylko do zabawy, ale też do nauki.
Realizacja tych wskazówek w praktyce nie tylko może być skuteczną profilaktyką FOMO (jak również uzależnienia od Internetu), ale też może się przyczynić do ogólnej poprawy samopoczucia i funkcjonowania dzieci i młodzieży.
Szukaj
Ogłoszenia
Dla nauczyciela
Program profilaktyczny „Kolczasty nastolatek”
Zachęcamy nauczyciela a szczególnie wychowawców do wejścia na stronę www.kolczastynastolatek.pl,…
» więcejDla ucznia
Rozpoczęcie roku szkolnego
W dniu 04.09.2023, poniedziałek, Zespół Szkół Architektoniczno-Budowlanych w Krośnie…
» więcejDla rodzica
Nieodpłatna pomoc prawna
Miasto Krosno powierzył Stowarzyszeniu Sursum Corda ("w górę serca") realizację projektu…
» więcejDokumentacja konkursów
Regulamin VI edycji konkursu plastycznego "Architektura Podkarpacia 2024"
Regulamin VI edycji konkursu plastycznego "Architektura Podkarpacia 2024" "Architektura…
» więcej